مقدمهو هدف: مشکلات تحصیلی و عدم موفقیت در تحصیل با پیامدهای متعددی همراه است و میتواند دانشآموزان را در زمینه فرایندهای آموزشی و شغلی با دشواری مواجه سازد. لذا این پژوهش با هدف پیشبینی شکست تحصیلی براساس ذهنآگاهی و کارکرد خانواده در دانشآموزان انجام شد. روششناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول شهرستان سرپلذهاب در سال 1402 بود که با روش نمونهگیری در دسترس و با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه پلنت (n=50+8m) تعداد 200 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه شکست تحصیلی (کانروی و همکاران، 2002)، ذهنآگاهی (بائر و همکاران، 2006) و کارکرد خانواده (اپشتاین و همکاران، 1982) استفاده شد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نرمافزار spss انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین ذهنآگاهی و هر یک از مؤلفههای آن شامل مشاهدهگری، توصیف بدون برچسب، عملکرد همراه با آگاهی، پذیرش بدون قضاوت و عدم واکنش با شکست تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (05/0P<). همچنین این رابطه بین کارکرد خانواده و هر یک از مؤلفههای آن شامل حل مسأله، ارتباط، نقشها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی با شکست تحصیلی در دانشآموزان منفی و معنادار بود (05/0P<). نتیجه گیری: با توجه به پیامدهای منفی و گستردۀ شکست تحصیلی و نقش مهم فرایندهای روانشناختی و نهاد خانواده در ابعاد مختلف زندگی دانشآموزان به ویژه زندگی تحصیلی آنان، لازم است مسئولان بهداشت روان و روانشناسان تربیتی به این مسئله توجه ویژهای داشته باشند.
بهروز, بهزاد. (1403). نقش پیشبینی کننده ذهنآگاهی و کارکرد خانواده در شکست تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی, 3(7), 1-17.
MLA
بهزاد بهروز. "نقش پیشبینی کننده ذهنآگاهی و کارکرد خانواده در شکست تحصیلی دانش آموزان". فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی, 3, 7, 1403, 1-17.
HARVARD
بهروز, بهزاد. (1403). 'نقش پیشبینی کننده ذهنآگاهی و کارکرد خانواده در شکست تحصیلی دانش آموزان', فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی, 3(7), pp. 1-17.
VANCOUVER
بهروز, بهزاد. نقش پیشبینی کننده ذهنآگاهی و کارکرد خانواده در شکست تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی, 1403; 3(7): 1-17.