1
دانشگاه ازاد اسلامی واحد مهاباد دانشکده علوم انسانی گروه روانشناسی رشته روانشناسی گرایش تربیتی
2
گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش سازگاری اجتماعی بر استقلال عاطفی و شایستگی اجتماعی و ارزش های تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه انجام شد. روششناسی پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان میاندوآب بوده که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند. در این میان، بر اساس روش نمونه گیری در دسترس و ملاکهای ورود و خروج به پژوهش نهایتا 40 نفر از جامعه آماری انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل گماشته شدند. ابزارهای مطالعهی حاضر نیز پرسشنامه استقلال عاطفی استنبرگ و سیلور برگ (۱۹۸۶)، پرسشنامه شایستگی اجتماعی دانش آموزان کوهن و رسمن (1972) و پرسشنامه ارزشهای تحصیلی مدل پینتریچ و همکاران (1997)بود. گروه آزمایش 10 جلسله 90 دقیقهای پروتکل آموزشی سازگاری اجتماعی را دریافت کرد و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده های آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته انجام گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد نتایج نشان داد که پروتکل آموزشی سازگاری اجتماعی بر استقلال عاطفی (001/0>P)، شایستگی اجتماعی (001/0>P) و ارزشهای تحصیلی (001/0>P) دانش آموزان اثربخش است. نتیجه گیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که یافتههای این مطالعه از اثربخشی پروتکل آموزشی سازگاری اجتماعی بر استقلال عاطفی، شایستگی اجتماعی و ارزش های تحصیلی حمایت میکند.
تقی زاده ملک آباد, حامد, نجاری, مسعود, & کریمی, کیومرث. (1402). تعیین اثربخشی برنامه سازگاری اجتماعی بر استقلال عاطفی، شایستگی اجتماعی و ارزش های تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه. فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی, 2(4), 1-25.
MLA
حامد تقی زاده ملک آباد; مسعود نجاری; کیومرث کریمی. "تعیین اثربخشی برنامه سازگاری اجتماعی بر استقلال عاطفی، شایستگی اجتماعی و ارزش های تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه". فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی, 2, 4, 1402, 1-25.
HARVARD
تقی زاده ملک آباد, حامد, نجاری, مسعود, کریمی, کیومرث. (1402). 'تعیین اثربخشی برنامه سازگاری اجتماعی بر استقلال عاطفی، شایستگی اجتماعی و ارزش های تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه', فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی, 2(4), pp. 1-25.
VANCOUVER
تقی زاده ملک آباد, حامد, نجاری, مسعود, کریمی, کیومرث. تعیین اثربخشی برنامه سازگاری اجتماعی بر استقلال عاطفی، شایستگی اجتماعی و ارزش های تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه. فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی, 1402; 2(4): 1-25.